Adaptační plán

1.  Charakteristika a záměr adaptačního plánu mateřské školy 

Adaptační plán je připraven pro první dny dítěte v MŠ a slouží jako pomoc pro dítě a rodinu. Cílem je co nejvíce usnadnit dítěti vstup do nového prostředí - mateřské školy.


Dítě se vstupem do MŠ zažívá velkou změnu. Vstupuje do širší společnosti, poznává nové lidi, kamarády, ale také se přizpůsobuje odlišnému režimu, než bylo doposud zvyklé a novým pravidlům.

Učitelka i personál uplatňují adaptační režim po celý měsíc září a s každým nástupem nového dítěte, pokud rodiče zvolí jeho nástup v pozdější době.

V procesu adaptace jde o postupné prodlužování pobytu v MŠ, kdy si dítě zvyká na odloučení od rodičů a učí se důvěry k jiným lidem. Poznává nové prostředí a nová pravidla. U každého dítěte tento proces může být jinak dlouhý.

Hlavním motem naší MŠ je spokojené dítě. Dítě, které chodí do školky rádo. Proto je nutná komunikace a spolupráce rodičů s učitelkami, aby dítě v průběhu adaptace našlo jistotu a pocit bezpečí v novém prostředí.

V celé naší mateřské škole přistupujeme ke každému dítěti jako k individuální osobnosti a snažíme se přizpůsobit adaptaci jeho potřebám. Citlivé přijetí, klidné vystupování, tolerance, vcítění se do situace dítěte je základem pro získání důvěry a zmenšení jeho obav z nového prostředí bez přítomnosti rodiče. Tímto bude celý personál školy dítěti pomáhat vstoupit do nového prostředí. U dítěte, které si zvyká pomaleji, je možnost domluvit si individuální průběh adaptace. Po dlouhodobém přetrvávání potíží s adaptací, může být učitelkou nebo ředitelkou doporučen odklad docházky do MŠ.

2. Minimalizace adaptačních problémů ze strany MŠ 

  • Proces začíná již u zápisu do MŠ, kdy současně probíhá den otevřených dveří.

Rodiče s dětmi si mohou prohlédnout třídu, do které bude dítě chodit, seznámit se

s prostředím, s učitelkami, domluvit konkrétní plán adaptace.

  • Při zápisu rodiče obdrží informační leták se základními informacemi.
  • V červnu, po zápisu dítěte do MŠ, se koná informační schůzka pro rodiče nově přijatých dětí. Přesný termín schůzky bude rodičům oznámen emailem. Schůzka se týká informací o provozu školy, o platbách, o způsobu, jak připravit dítě na vstup do školky, o tom, co budou děti do MŠ potřebovat…. Rodičům budou zodpovězeny všechny dotazy týkající se nástupu dítěte do MŠ.
  • Samotný nástup dítěte do MŠ by měl být pozvolný. Doba pobytu ve škole se prodlužuje v závislosti na stupni socializace dítěte. Rodičům je dána možnost strávit se svým dítětem určenou dobu v MŠ, tato doba se postupně zkracuje, dítě se osamostatňuje, odpoutává od rodičů a získává citový vztah k ostatním dětem a učitelkám, personálu.
  • Časové období pro adaptaci je pro každé dítě zcela individuální a mělo by vycházet především z potřeb dítěte. Závisí na věku, psychickém vývoji i na povaze dítěte. Standartní doba pro adaptaci je jeden až dva týdny. Při větších obtížích může být po dohodě s rodiči adaptační doba prodloužena. Pokud se u dítěte objeví velké adaptační problémy, budeme hledat společné individuální řešení v zájmu dítěte.

 

3. Minimalizace adaptačních problémů ze strany rodičů:

  • zbytečně neprodlužujte ranní loučení (prodlužováním loučení prodlužujete pláč dítěte)
  • po rozloučení není vhodné se do třídy vracet
  • nevyvolávejte v dítěti lítost nad vzájemným odloučením
  • pokud bude dítě plakat, buďte přívětiví, ale i rozhodní (je běžné, že dítě pláče, poměrně často se však uklidní za pár minut po odchodu rodičů)
  • nikdy neodcházejte tajně, bez rozloučení
  • pokud dáte dítěti slib (přijdu za chvíli, přijdu po obědě…), vždy jej splňte
  • pokud jeden z rodičů nese předávání dítěte těžce, je lepší, aby dítě vodil druhý rodič
  • pouze v krajních případech při neustupujícím pláči voláme rodičům, aby si dítě vyzvedli z MŠ dříve

4. Rady na závěr:

  • před nástupem do MŠ navštěvujte s dítětem rodiny s dětmi, mateřská centra nebo dětské herničky. nechte je na hlídání prarodičům a jiným známým osobám, aby neměly strach z odloučení
  • vysvětlete dítěti, jak to ve školce chodí a vyvarujte se výhružek typu - Počkej až budeš muset chodit do školky! nebo Jestli budeš zlobit, půjdeš do školky! – dítě se bude vstupu do nového prostředí bude obávat dopředu
  • vyhraďte si dostatek času, aby dítě nebylo příchodem do MŠ stresováno, dopřejte mu dostatek času, aby své věci zvládlo samo
  • dohodněte se s dítětem, kdy pro něj přijdete (po obědě, po odpočinku)
  • poté se s dítětem s úsměvem rozlučte, můžete jej ubezpečit, kdy přijdete a odejděte ze třídy, opakovaně se již nevracejte
  • povídejte si s dítětem o tom, co ve školce zažilo, co nového se naučilo

Pro dítě bude snadný vstup do MŠ a bude připravené na tuto velkou změnu, pokud již bude umět:

  • používat WC z vlastního podnětu
  • samo se najíst, obléknout se, obout, umýt s lehkou dopomocí učitelky
  • pozorovat a napodobovat okolí, samostatně se pohybovat
  • dorozumět se s dospělými i dětmi
  • prosazovat svůj názor, vůli (svoje chtění)
  • být přístupné běžným komunikativním prostředkům (rada, výzva, doporučení, pomoc apod.­)
  • respektování druhého dítěte při spánku - já nespím, ale nechám spát druhé děti
  • vzít na vědomí přítomnost druhého dítěte při hře
  • uklízet po sobě hračky
  • vystupovat a sestupovat po schodech

 

 

Tento Adaptační plán je otevřený dokument. Může být aktualizován a upravován.

Vždy bude mít pouze jeden cíl:

Spoluprací učitelek a rodičů hledat způsob, jak dítěti ulehčit adaptaci v prostředí MŠ.

Začátek formuláře

 

 

V Žiželicích dne 19. 6. 2025                                     Dagmar Šťastná

                                                                                    ředitelka školy

 


Kontakt



Masarykovo nám. 24, Žiželice, 281 29
okres Kolín



324 144 141

739 593 178



Obědy lze odhlásit

do 6.30 na adrese

jidelnamszizelice@seznam.cz

do7.00 hod. ráno téhož dne

tel.: 324 144 141

mobil 739 593 178

 

 

 


ZÁKLADNÍ ÚDAJE:

provozovatel: OÚ Žiželice

počet tříd: 2

1. tř. Píďalka – děti od 3-4,5 let

2. tř. Žížalka – děti od 4,5-6 let

Provoz od 6:30 hod. do 16 hod.


Štítky

Nebyly nalezeny žádné štítky.