Adaptační plán
1. Charakteristika a záměr adaptačního plánu mateřské školy
Adaptační plán je připraven pro první dny dítěte v MŠ a slouží jako pomoc pro dítě a rodinu. Cílem je co nejvíce usnadnit dítěti vstup do nového prostředí - mateřské školy.
Dítě se vstupem do MŠ zažívá velkou změnu. Vstupuje do širší společnosti, poznává nové lidi, kamarády, ale také se přizpůsobuje odlišnému režimu, než bylo doposud zvyklé a novým pravidlům.
Učitelka i personál uplatňují adaptační režim po celý měsíc září a s každým nástupem nového dítěte, pokud rodiče zvolí jeho nástup v pozdější době.
V procesu adaptace jde o postupné prodlužování pobytu v MŠ, kdy si dítě zvyká na odloučení od rodičů a učí se důvěry k jiným lidem. Poznává nové prostředí a nová pravidla. U každého dítěte tento proces může být jinak dlouhý.
Hlavním motem naší MŠ je spokojené dítě. Dítě, které chodí do školky rádo. Proto je nutná komunikace a spolupráce rodičů s učitelkami, aby dítě v průběhu adaptace našlo jistotu a pocit bezpečí v novém prostředí.
V celé naší mateřské škole přistupujeme ke každému dítěti jako k individuální osobnosti a snažíme se přizpůsobit adaptaci jeho potřebám. Citlivé přijetí, klidné vystupování, tolerance, vcítění se do situace dítěte je základem pro získání důvěry a zmenšení jeho obav z nového prostředí bez přítomnosti rodiče. Tímto bude celý personál školy dítěti pomáhat vstoupit do nového prostředí. U dítěte, které si zvyká pomaleji, je možnost domluvit si individuální průběh adaptace. Po dlouhodobém přetrvávání potíží s adaptací, může být učitelkou nebo ředitelkou doporučen odklad docházky do MŠ.
2. Minimalizace adaptačních problémů ze strany MŠ
- Proces začíná již u zápisu do MŠ, kdy současně probíhá den otevřených dveří.
Rodiče s dětmi si mohou prohlédnout třídu, do které bude dítě chodit, seznámit se
s prostředím, s učitelkami, domluvit konkrétní plán adaptace.
- Při zápisu rodiče obdrží informační leták se základními informacemi.
- V červnu, po zápisu dítěte do MŠ, se koná informační schůzka pro rodiče nově přijatých dětí. Přesný termín schůzky bude rodičům oznámen emailem. Schůzka se týká informací o provozu školy, o platbách, o způsobu, jak připravit dítě na vstup do školky, o tom, co budou děti do MŠ potřebovat…. Rodičům budou zodpovězeny všechny dotazy týkající se nástupu dítěte do MŠ.
- Samotný nástup dítěte do MŠ by měl být pozvolný. Doba pobytu ve škole se prodlužuje v závislosti na stupni socializace dítěte. Rodičům je dána možnost strávit se svým dítětem určenou dobu v MŠ, tato doba se postupně zkracuje, dítě se osamostatňuje, odpoutává od rodičů a získává citový vztah k ostatním dětem a učitelkám, personálu.
- Časové období pro adaptaci je pro každé dítě zcela individuální a mělo by vycházet především z potřeb dítěte. Závisí na věku, psychickém vývoji i na povaze dítěte. Standartní doba pro adaptaci je jeden až dva týdny. Při větších obtížích může být po dohodě s rodiči adaptační doba prodloužena. Pokud se u dítěte objeví velké adaptační problémy, budeme hledat společné individuální řešení v zájmu dítěte.
3. Minimalizace adaptačních problémů ze strany rodičů:
- zbytečně neprodlužujte ranní loučení (prodlužováním loučení prodlužujete pláč dítěte)
- po rozloučení není vhodné se do třídy vracet
- nevyvolávejte v dítěti lítost nad vzájemným odloučením
- pokud bude dítě plakat, buďte přívětiví, ale i rozhodní (je běžné, že dítě pláče, poměrně často se však uklidní za pár minut po odchodu rodičů)
- nikdy neodcházejte tajně, bez rozloučení
- pokud dáte dítěti slib (přijdu za chvíli, přijdu po obědě…), vždy jej splňte
- pokud jeden z rodičů nese předávání dítěte těžce, je lepší, aby dítě vodil druhý rodič
- pouze v krajních případech při neustupujícím pláči voláme rodičům, aby si dítě vyzvedli z MŠ dříve
4. Rady na závěr:
- před nástupem do MŠ navštěvujte s dítětem rodiny s dětmi, mateřská centra nebo dětské herničky. nechte je na hlídání prarodičům a jiným známým osobám, aby neměly strach z odloučení
- vysvětlete dítěti, jak to ve školce chodí a vyvarujte se výhružek typu - Počkej až budeš muset chodit do školky! nebo Jestli budeš zlobit, půjdeš do školky! – dítě se bude vstupu do nového prostředí bude obávat dopředu
- vyhraďte si dostatek času, aby dítě nebylo příchodem do MŠ stresováno, dopřejte mu dostatek času, aby své věci zvládlo samo
- dohodněte se s dítětem, kdy pro něj přijdete (po obědě, po odpočinku)
- poté se s dítětem s úsměvem rozlučte, můžete jej ubezpečit, kdy přijdete a odejděte ze třídy, opakovaně se již nevracejte
- povídejte si s dítětem o tom, co ve školce zažilo, co nového se naučilo
Pro dítě bude snadný vstup do MŠ a bude připravené na tuto velkou změnu, pokud již bude umět:
- používat WC z vlastního podnětu
- samo se najíst, obléknout se, obout, umýt s lehkou dopomocí učitelky
- pozorovat a napodobovat okolí, samostatně se pohybovat
- dorozumět se s dospělými i dětmi
- prosazovat svůj názor, vůli (svoje chtění)
- být přístupné běžným komunikativním prostředkům (rada, výzva, doporučení, pomoc apod.)
- respektování druhého dítěte při spánku - já nespím, ale nechám spát druhé děti
- vzít na vědomí přítomnost druhého dítěte při hře
- uklízet po sobě hračky
- vystupovat a sestupovat po schodech
Tento Adaptační plán je otevřený dokument. Může být aktualizován a upravován.
Vždy bude mít pouze jeden cíl:
Spoluprací učitelek a rodičů hledat způsob, jak dítěti ulehčit adaptaci v prostředí MŠ.
Začátek formuláře
V Žiželicích dne 19. 6. 2025 Dagmar Šťastná
ředitelka školy